Känslomedvetenhet

På tal om boken Drunkna inte i dina känslor som jag läser just nu, har det varit flera saker i den som varit så skönt att läsa och få bekräftelse i som "sensitivt begåvad", att andra också känner igen sig i situationer som t.ex.:
 
  • efter att ha varit social en kväll kan jag behöva en hel, eller flera, dagar för att återhämta mig känslomässigt
  • det händer ofta att jag är glad, träffar någon som är ledsen och sen går ifrån det mötet ledsen, jag tar över känslor
  • något av det jobbigaste som finns är när jag har en stark känsla av att vad en människa säger och vad den utstrålar inte går ihop, när jag känner att en människa förnekar saker hos sig själv
  • något av det svåraste som finns är att se tunga saker människor bär på, men göra valet att titta bort, för att det inte har med mig att göra
  • att det kan vara svårt att planera in saker eftersom jag inte vet hur jag kommer att känna mig den dagen, stark eller skör, social eller introvert
Det känns så skönt att jag äntligen börjar accceptera att jag är så här, och anpassar mitt liv efter det, istället för att anpassa mig själv och försöka vara som "alla andra". Jag tar in så mycket intryck hela tiden, och behöver tid att bearbeta dem och hitta tillbaka till mig själv med jämna mellanrum.
 
Det är inte alltid helt lätt att skilja på vad som är mina känslor, och vad som är andras.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0