Lite så jag ser på det här med Gud...

Den här låten tycker jag beskriver hur det ofta är med det här med Gud. Det är lätt att inte tro eller ens tänka på Gud när man mår bra och det mesta i livet flyter på. Men när man konfronteras med sin egen eller närståendes dödlighet, brutal ondska, när ens värld rasar och man känner sig maktlös och livrädd... Då ligger det nära till hands att vända sig till Gud.
 
 
 
När jag bodde två månader i Etiopien och när jag arbetade som journalist i Nicaragua, så slog det mig vilken osviklig tro många människor där har på Gud. Uttryck som "Om Gud vill" eller "Tack vare Gud" används i var och varannan mening. En är medveten om sin maktlöshet inför Livet, att en kanske inte får någon morgondag och att allt en äger kan tas ifrån en närsomhelst - men en väljer ändå att känna tilltro och får på så sätt sin sinnesro.

Tron på Gud, eller en "högre makt" av någon form, är ofta det som gör att utsatta människor orkar fortsätta leva till nästa dag.

Det tycker jag är vackert (och psykologiskt intressant).

Sen gör det mig faktiskt detsamma om Gud är en universell sanning eller en vanföreställning skapad ur djupaste förtvivlan.

För mig är Gud rätt och slätt KÄRLEK. Varhelst det finns kärlek, där finns Gud.



Kommentarer
Charlotta

Träffade mig mitt i hjärtat.
Denna låt, som jag nog hört skvalas i radion flera gånger om, men aldrig lyssnat till texten. Så bra.
Precis så enkelt är det. Det här med Gud. Och tycker att du uttryckte det så rakt, kort och konkret som det faktiskt är. Kärlek. <3

Svar: Tack för din kommentar Charlotta! Visst är låten klockren?! :) Roligt att du tyckte om den. Ja, varför komplicera saken? Bara att gå direkt till källan. <3
SOFIES BLOGG

2013-01-29 @ 21:44:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0