¡QUE VIVA LA REVOLUCIÓN!

 
Jag har haft en del bloggar i mina dar. De flesta har levt i några månader och sedan runnit ut i sanden. Den sista rann ut för några år sen. Den här gången hoppas jag att jag kommer att vara mer ihärdig. Jag tror att jag kommer att vara det, för den här gången känner jag att jag har ett MISSION.
 
Jag vill vara med och skapa revolution!
 

En revolution (omvälvning, latin för återgång, ett helt varv runt, "re voltere", jmf "revolver") är en snabb förändring, man kan också säga att det är en fullständig omdaning av ett lands politiska, ekonomiska och/eller sociala system. (Källa: wikipedia.se)

 

Ja, jag sa det - REVOLUTION! Vi ska inte underskatta vår förmåga.

 

Jag har en stark övertygelse om att vårt samhälle - och värld - behöver en stor omställning. Inifrån och ut. Det är en omställning som börjar på individnivå, för att sedan sprida sig till familjenivå, samhällsnivå och slutligen global nivå. Det är en omställning som handlar om att börja agera mer utifrån kärlek och omtanke, istället för girighet, otillräcklighet och egoism.

 

Vi behöver vakna upp ur vår konsumtionshets och inse att vi redan är och har allt som vi behöver. Att vi blir grovt jävla mindfucked av storföretagens reklam. Att vi varje gång vi knappar in koden till våra betalkort väljer våra makthavare.

 

Om den hysteriska och blinda jakten på tillväxt fortsätter i denna takt kommer vi att gå under. Det kan låta som skrämselpropaganda, men det är bara vanligt sunt förnuft. Vi har alla fakta.

 

Titta på sjukskrivningarna. De är inte på väg åt rätt håll. Titta på rasismen som växer och gror. Titta på våra barn som får allt svårare att koncentrera sig och mår allt sämre. Titta på naturen, hur vi förstör den. Titta på ekonomin, som inte är i balans.

 

Det är dags att börja förändra.

 

Här och nu.

 

Vi lever i en galen värld. De som styr är till stor del korrupta - och inte nog med det. De som ska vara våra förebilder löser konflikter med vapen och våld! Våra egna ledare är mördare! Och vi är så vana vid det att vi tycker att det är normalt. Att vi inte kan tänka oss en värld som är på ett annat sätt.

 

Vi ser oss omkring och bevittnar misshandel, förtryck, våldtäkter... Jag frågar mig: Skulle en individ som mår bra och är i kontakt med sitt innersta (som är kärlek) misshandla, förtrycka och våldta?

 

Mitt svar är nej.

 

Det är människor med oläkta sår som gör sånt. Människor som har ont, som kräver hämnd, som behöver straffa andra för att må lite bättre själva. Det är människor som inte tycker om sig själva som gör sånt!

 

Fråga människor som gjort stora konstruktiva förändringar i sina liv vad som var vändpunkten. Människor som lämnat kriminalitet, drogmissbruk, destruktiva förhållanden, självskadebeteenden... Vad hände?

 

De slutade känna sig värdelösa.

 

Min övertygelse är, att den dagen varenda människa på denna jord får lära sig av sunda förebilder att älska sig själv, att älska sin nästa, att älska sin omgivning och naturen, den dagen kommer det inte finnas mer våld, det kommer inte att finnas fler krig.

 

Vi kommer att leva i en värld där medkänslan finns ständigt närvarande. En värld där vi spar på våra resurser. En sund och frisk värld. En respektfull värld.

 

Med det inte sagt att människan kommer att vara fri från mörker.

 

Mörket är en del av människan precis som natten är en del av dygnet, och vintern en del av året. Ofrånkomligt. Men vi kan lära oss att inte låta mörkret styra oss. Vi kan lära oss att inte agera i mörkret. Och hur gör vi det?

 

Vi måste bli medvetna om oss själva.

 

Medvetenhet.

 

Det tror jag är nyckeln till vår nya värld.

 

Den värld som jag ser fram emot att leva i.

 

Är ni med mig?

 

 

Låt oss börja med oss själva. Låt oss göra allt i vår makt för att bli hela människor, för att inte bidra mer till mörkret i vår värld. Låt oss göra det för oss själva, men också för våra nära och kära, och kommande generationer. Låt oss välja att agera i kärlek. Här börjar förändringen. Här och nu.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0