Love lifts us up where we belong

Den som ändå kunde beskriva vad kärlek är, och hur den fungerar. Allt jag vet är att kärleken har en otrolig läkande kraft. Det är en kraft som ständigt förundrar mig.
 
Allt är energi, så även känslor. Någon sa till mig en gång "Känslor är bara känslomässig energi" och det ledde till ett aha-moment för mig. Känslor är som vågor i havet. De kan vara mjuka och lätta och smeka din kropp, men de kan också vara brutala och slå dig. Det är olika känslosensationer att uppleva. Oavsett vilket så förändrar vågorna inte vem du är i ditt hjärta.
 
Eftersom våra känslor oftast inte uppkommer endast av situationen vi är i, utan pga de situationer vi har varit i tidigare i våra liv, är det viktigt att låta känslor finnas i kroppen. Att vi "mår dåligt" i  ångest och depression är enligt mig ett tecken på att vi börjar må bra. Kroppen känner istället för att förtränga och lagra. Ett utrensningsarbete har påbörjats.
 
Jag har en CD med mindfulnessövningar på som jag lyssnar till ibland. Första gången jag hörde den fastnade jag för den här meningen:
 
Det du känner, är det du känner just nu.
 
Jag minns att jag först irriterat tänkte att, "det är ju självklart". Men när jag tänkte efter lite till så insåg jag vilken visdom det ligger i den meningen. För mig handlar den meningen om att inte förneka, inte fly, inte mildra och dämpa - utan att faktiskt vila i acceptansen inför vad man just nu upplever.
 
Det innebär också en tillit till att allt är precis som det ska vara - en tillit till att våra kroppar vet vad de håller på med.
 
Våra kroppar är självläkande. Och bästa förutsättningarna för läkande får de när vi ser till att de får lagom med sömn, näringsrik mat, fysisk motion, mental träning och tid för avslappning. Och självklart, massor med kärlek.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0