Tänk så skulle jag prova att bo någon annanstans?

Det känns så trögt i Stockholm, på både arbetsmarknaden och bostadsmarknaden. Plus att jag mer och mer börjat känna att stressen gått överstyr. Igår lekte jag med tanken att byta stad ett tag. Gick in på Hemnet och letade lite... och shit! I t.ex. Östersund kan jag få en villa på 120 kvm med en tomt på 2 000 kvm för 1,5 mille. Vad får man för det i Stockholm? En rutten minietta på Söder om man har tur?
 
Jag kanske borde prova något nytt... Det jag gillar med just Östersund är att det ligger så otroligt vackert vid Storsjön. Min dröm är ju att bo med utsikt över vattnet (precis som i Málaga i Spanien). Det ger mig lugn.
 
Var bor ni? Trivs ni där? Eller skulle ni vilja bo någon annanstans?
 
 Några bilder av Östersund.
 
 
 
 


Kommentarer
Anna B

Jag har bott fyra år i Östersund och jag älskade att bo där! Det är en fin och mysig småstad; verkligen speciell. Östersund i mitt hjärta - för alltid... <3 :-)
Just nu så bor jag i min uppväxtort (ett litet samhälle á ca 2000 invånare). Jag trivs inte riktigt här i dagsläget. Jag saknar ibland att bo i en stad. Jag funderar också på denna fråga; bo kvar eller flytta och i så fall vart? Till något helt okänt ställe eller till ngot välbekant...?

Svar: Anna! Vilket sammanträffande! Och vad roligt att du trivdes så bra i Östersund. :) Jag har en vän som bor där. 2 000 invånare var inte så mycket. :) Hur är det att bo så? Var skulle du kunna tänka dig att bo annars? Kram!
SOFIES BLOGG

2013-02-23 @ 15:40:35
Anna B

Jag har trivts oväntat bra här sedan jag flyttade tillbaks till uppväxtorten. Mycket för att ett stort företag har etablerat sig här och då har det rått en positiv utveckling här. Nu när jag har varit arbetssökande några månader kan jag uppleva det jobbigt att bo på en liten ort där "alla känner alla". Det är ju en annan social koll i små samhällen. Folk har säkert lagt märke till att jag inte har något jobb för närvarande när de tex ser mig promenera på dagen, handla på dagen etc. Sedan så är ju jobbutbudet sämre här i och med att det är en liten ort. I och med att mina föräldrar bor här plus numera även min bror med familj, har jag tänkt att jag gärna vill bo kvar. Åtminstone ett tag till. Men jag känner suget att kanske flytta någon annan stans och då är frågan vart? Till någon välbekant stad/samhälle eller flytta till en för mig helt okänd stad i tex södra Sverige? Så svårt att veta vad som vore det rätta! Samtidigt så vill jag nog inte ha för långt till min familj; föräldrarna blir ju inte yngre och jag vill gärna vara faster på närmare håll. Men jag vet ju utifrån egen erfarenhet (när jag flyttade till Östersund) att det är mycket berikande och utvecklande att flytta långt bort. Ibland har jag faktiskt funderat på Stockholm men det verkar samtidigt så svårt med boende där och jag vet inte om jag skulle trivas i en så stor stad och vara totalt anonym. Jätteklurigt detta. Kram!

Svar: Det är stora beslut, och stora beslut är sällan lätta. Men vad inspirerande det känns att du upplevde att det var så berikande och utvecklande att flytta långt bort... Tänk om man skulle... :)
SOFIES BLOGG

2013-02-24 @ 17:01:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0