Födelsedagsfirande på Fondueboden och alkoholfunderingar

Igår kväll mötte jag upp fyra av mina närmsta vänner på Fondueboden för att fira de tre av oss som fyller år i januari och februari. Vi beställde in tre kött- och två fiskmenyer plus pommes. Godast var såserna (tomat med koriander, wasabi, fetaostkräm, barbecuesås m.m.). Jag var hur hungrig som helst och fick verkligen öva mitt tålamod då man var tvungen att tillaga typ en bit i taget... Men det var det värt!

Efter Fondueboden gick vi till Grappa för några drinkar. Jag dricker väldigt sällan alkohol, dels för att det gör mig mer "ångestkänslig" i flera dagar framåt, men också för att alkohol är en drog och jag inte kan motivera varför jag ska använda droger, bara för att det råkar vara en "kulturellt och socialt accepterad drog". Självklart kan man välja att totalt skita i det och bara "njuta av livet", men för min egen del gillar jag att känna att det finns en medvetenhet bakom allt jag gör. Jag är mån om att leva efter mina egna värderingar, inte andras.
 
Har länge funderat på att helt sluta med alkohol, men hittills nöjer jag mig med att dricka sällan. Har flera kompisar som inte dricker alls och jag tycker att de är ascoola är värda all respekt.

Vad tänker ni om saken?

 
 


Kommentarer
Anna B

Jag upplever detsamma som du; dvs att alkoholintag ökar ångestkänsla och jag dricker inte heller ofta men för närvarande så är min intention att ha ett långt uppehåll och kanske rentav ett permanent uppehåll. Alkohol är ju som du skriver en drog och tillför egentligen inget gott. Det är en form av verklighetsflykt, ser jag det som. Kropp, knopp och själ mår bäst utan alkohol. :-)

Svar: Hej Anna! Intressant att höra att någon tänker som jag! Håller med om att det är verklighetsflykt. Jag gjorde ett litet test några månader förut, och observerade om jag, när jag dricker, gör det enbart för att det är gott eller om jag gör det för att jag "vill må bättre" (vilket jag tycker är helt fel anledning att dricka). Oftast visade det sig att jag drack för att jag ville må bättre. Jag bestämde mig då för att bara dricka när jag ville dricka för smakens skull, typ till middagen - och det har blivit väldigt sällan.
SOFIES BLOGG

2013-01-29 @ 00:06:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0