Koppling menstruationscykeln och psykisk ohälsa

Förutom panikångest och depression har jag dessutom, sen jag fick min första mens som 12-åring, haft kraftiga svängningar i humöret kopplat till min menstruationscykel. Från ägglossning fram till menstruation (1-2 veckor) har symptomen varit så kraftiga att jag ofta tvingats stanna hemma från jobbet då jag brutit ihop så fort jag gått utanför dörren. Under den känsliga perioden har ofta fått raseriutbrott och kastat sönder diverse tallrikar och glas, samt gjort slut med pojkvänner fast jag egentligen inte velat det. Antaligen har jag PMDD (läs mer om PMDD här).
 
För några månader sedan började jag pga detta att använda p-piller, som jag efter rekommendation från gynekologen ätit utan uppehåll för mens. Skillnaden har varit enorm, vilken jävla lättnad! Den sista veckan har jag tyvärr glömt att ta mina piller några gånger, och fick därför mens och på det en sjuklig trötthet.
 
Jag skriver om det här, trots att det är privat, eftersom det är ett problem som kraftigt påverkar många kvinnors livskvalité. En viktig komponent att se över för att förbättra sin psykiska hälsa. Det är en politisk och medicinsk fråga som borde få mer uppmärksamhet.
 
~
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0