Första stegmötet idag

 
För drygt två månader sen gick jag på mitt första möte med självhjälpsgruppen. Det kändes som ett bra nästa steg i mitt tillfrisknande, och hittills känner jag att det gett mig mycket. Med självhjälp menas att det inte finns någon professionell behandlare eller terapeut i gruppen, utan de som kommer på mötena hjälper varandra genom att dela med sig av sina erfarenheter till varandra. Den gruppen jag går i är baserad på 12-stegsprogrammet.
 
12-stegsprogrammet är ett praktiskt program för personlig utveckling och tillfrisknande. De flesta som "arbetar" i de 12 stegen, som det kallas, gör det med hjälp av en sponsor. En sponsor är en person som själv har gått igenom de 12 stegen och som tack vare det blivit hjälpt med sina problem.
 
Förra veckan träffade jag min sponsor för första gången. Jag hade blivit tipsad om henne av en gemensam vän. Steg 1, 2, 3 hade jag redan klarat av, och har därför nu börjat jobba med fjärde steget. Uppgiften jag arbetar med just nu är att skriva ner en lista på alla människor som någonsin skadat mig på något sätt... Listan blir lång! Tanken är att man ska förlåta alla som man varit arg på för att befria sig själv.
 
Parallellt med det här har min grupp bestämt sig för att starta en steggrupp. Vi är några stycken som kommer att stanna kvar efter varje möte på tisdagar och jobba aktivt med stegen. Och det första mötet är idag! Mycket som händer nu...
 
Jag inser att arbetet i stegen kommer att kräva en hel del mod och uthållighet.
 
Tur att jag inte är den som ger upp i första taget...
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0